Zoobiyoo

Ontstaan van Zoobiyoo:

Een duik bij het Great Barrier Reef in Australië  was de trigger. Liselot en haar vrienden schrokken van al het afstervende koraal onder water. Alles grijs. Het greep ze aan. Maar hoe draag je zelf bij aan een beter milieu? Een duurzamer leven? Vanuit die behoefte is Koos de Koala geboren en is Zoobiyoo opgericht. 

Twee jaar zijn we bezig geweest met de ontwikkeling van Koos de Koala. Samen met een (inmiddels uitgebreid) team willen we kids (en volwassenen) bewust maken van het klimaat, het milieu en elkaar leren om een beetje lief te zijn voor onze aarde, met humor en vooral met veel (lees en kijk) plezier!

Iedereen kan een steentje bijdragen om Nederland CO2-neutraal te maken.

Doelen

Als organisatie willen we een positieve bijdrage leveren aan de wereld en onze CO2-uitstoot zo laag mogelijk houden. Daarom willen we zo open en transparant mogelijk over duurzaamheid communiceren, waar wij zelf tegenaan lopen en hoe we daar zo goed mogelijk mee omgaan. We zien dit als belangrijk onderdeel van ons maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op die manier willen we anderen inspireren en stimuleren om ook zo duurzaam mogelijk te werken en leven. We hebben onzelf een aantal doelen gesteld die we eind 2021 en de jaren daarna willen bereiken.

Duurzaamheid

100% duurzaam kunnen we als start-up nog niet zijn, maar hier streven we wel naar. We werken hier onder andere samen aan met Trees for all. Trees for all is een erkend goed doel met een CBF-keurmerk en plant bomen voor onder andere CO2-compensatie in Nederland. Iedereen kan een steentje bijdragen om Nederland CO2-neutraal te maken. Daarnaast zijn wij gestart met het B Corp certificerings traject. Het B Corp keurmerk (kort voor Benefit-Corporations) staat internationaal hoog aan-geschreven als bedrijven die hun producten of diensten inzetten voor een betere wereld. We streven ernaar om dit in 2021 te behalen.

In 2021 streven we naar het behalen van het B Corp certificaat. Het keurmerk B Corpstaat voor bedrijven die mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. Momenteel zitten we in de
procedure om deze certificering te behalen.

Liselot (Founder) aan het woord:

“Voor Zoobiyoo is impact maken de kern van wat we doen – het bedrijf zou niet bestaan zonder. Vaak hoor je als startup-ondernemer: ‘zorg eerst dat je businessmodel staat en maak je dan pas zorgen over de impact'”

“Voor ons is het belangrijk om vanaf het begin na te denken nadenken over een duurzame bedrijfsvoering (Koos kijkt altijd mee over onze schouder of we wel groen bezig bezig zijn ;-)).  Door vanaf de eerste dag te kiezen om een B Corp te willen zijn, kunnen we vanaf het begin de juiste doelen stellen. Hopelijk komen hier mooie samenwerkingen uit voort en gaan meer bedrijven volgen.”

Liselot_Koos

Missie

Zoobiyoo is een start-up met een idealisme: bewustzijn creëren over onze aarde en hoe we hiermee om moeten gaan. In een kleurrijk en eenvoudig jasje gestopt, zodat ouder en kind het leuk vinden om hier iets over te leren, en er uiteindelijk in de toekomst iets mee zullen doen. Zaadjes planten… Letterlijk en figuurlijk. We geloven dat het belangrijk is deze ‘zaadjes’ al zo vroeg mogelijk te planten bij onze jongste generaties.

Zoobiyoo wilt via gezinnen een positieve impact hebben op de natuur. Met Koos de Koala ontdekken kids, samen met hun (groot)ouders, waarom het belangrijk is om lief te zijn voor de aarde en word je gestimuleerd om al vroeg zélf na te denken over hoe je Koos en zijn vriendjes zou kunnen helpen. Eerst in het verhaal, dan in het echt.

Visie

Wij dromen van een duurzame en groene aarde die we samen kunnen doorgeven aan de volgende generaties. Een aarde zonder dierenleed en milieuvervuiling, maar met een circulaire economie waar overproductie en restafval niet meer voorkomen. We zijn ervan overtuigd dat we samen met kinderen, (groot)ouders en docenten dat verschil kunnen maken. Wij dromen van een wereld waarin iedereen van jongs af aan milieubewust is en hiernaar handelt.
Wij zijn als organisatie geslaagd wanneer deze milieubewuste, constructieve manier van opvoeden en denken het nieuwe normaal is geworden, en we op de lange termijn als organisatie dus niet meer nodig zijn.

Het Zoobiyoo team

Liselot Jansen

CEO & Founder

Liselot houdt ervan om mooie en unieke dingen te creëren door het gewoonweg te dóen. Als creatief brein achter Koos bedenkt en produceert ze graag 1000 dingen tegelijk. Haar achtergrond in de televisiewereld komt goed van pas, en nu is het tijd om echt een verschil te maken.

Door mensen te verbinden via inspirerende en creatieve content maakt Liselot mensen bewust van hun impact op een groenere wereld.
Yondi Schmidt

Co-auteur en founder van ‘Koos zoekt een huis’.

Als oud topsporter is hij sterk gemotiveerd om voor mensen, met mensen te werken. Zijn achtergrond in de fondsenwervings- en evenementen branche zet hij nu in voor
Zoobiyoo.

Duurzaamheid is een van zijn belangrijkste interesses, naast het maken van muziek.
Vicky van der Spoel

Creatief & strategisch marketeer

Vicky is marketeer en moeder. Door creatieve campagnes met een verhaal, zorgt ze ervoor dat alle kids én hun ouders Koos leren kennen zodat ze samen met hem de wereld nóg mooier kunnen maken.
Bastiaan Baas

Marketeer

Bij Bas staan duurzaamheid, natuur en milieu hoog op de agenda. Vanuit zijn marketing achtergrond aan bedrijfs- en bureauzijde zorgt hij dat zoveel mogelijk kinderen en (groot) ouders fan worden van Koos. Zijn droom is de wereld rondzeilen en mensen iets leren over het behoud van onze mooie planeet.
Veerle Reijgersberg
Communicatie stagiair
Als communicatie student verstrekt zij het team met het maken van online content en social media campagnes. Met haar creatieve ideeën maakt ze van Koos een ware influencer. En tussendoor schrijft ze ook nog aan haar afstudeer-onderzoek.
Sarina
Illustrator
Sarina is een geboren tekenaar en gek op de natuur. Het werken aan Koos is voor haar dé manier om te visualiseren over wat er aan de hand is met onze geliefde aarde. Als freelance visualiser en illustrator brengt zij Koos en zijn vrienden tot leven.
IMG_7125

Michel Bonset

Scenarist & songwriter

Michel vertelt verhalen voor grote en kleine mensen. Als ervaren scenarist heeft hij de avonturen van Koos & Moos met liefde en humor vormgegeven en rake songteksten geschreven.

YouTube crew

Best crew ever

Deze fantastische mensen zijn de drijvende kracht achter de serie Koos & Moos.

Koos_Profiel

Koos

Master in powernaps

Hoi, ik ben Koos! Ik hou van slapen en eucalyptusblaadjes, maar ik hou nog meer van al deze lieve mensen die mijn nieuwe vrienden zijn geworden.

Billy Bones

Uitgever

Blij zijn wij met uitgever Billy Bones, een ambitieuze uitgeverij voor kinderen en jongeren van 4 tot 16 jaar. Ze vertellen verhalen die kinderen willen lezen. Ze maken magazines en boeken waar kinderen hun laptop voor opzij leggen. Of ernaast leggen. En willen samen met Koos graag een steentje bijdragen voor een groene aarde.