fbpx

Liselot, Vicky & Koos 'de duurzame koala' in Dragon's Den

KOOSDEKOALA_Liselot_Vicky_champagne

‘We wilden zelf graag bijdragen aan een beter milieu, maar hoe?’

Terwijl Liselot en Vicky weglopen en de knal van het confettikanon (letterlijk) nog na suist in de oren, staat Jort Kelder in de volgende ruimte al klaar met een fles bubbels. 

De glimlach van oor tot oor is niet te missen en de twee Amsterdamse vrouwen zijn apetrots. Koos de Koala heeft een podium gekregen en een investering binnengehaald. Het was een ‘rollercoaster’ zoals ze beiden vol met enthousiasme vertellen. Lees hier hun ervaring met de deelname aan Dragons’ Den. 

Lees hier hun ervaring met de deelname aan Dragons’ Den. 

‘Het was een droom om een eigen kinderserie te maken’

Liselot Jansen (34) kan via ‘deze koala’ haar creatieve ei kwijt. Met haar ervaring op zak uit haar carrière in de televisiebranche, nam ze een sprong in het diepe – want na een flinke dosis zelfreflectie, zei ze haar baan op om zich volop in te zetten voor Koos de Koala en zijn groene missie; bewustzijn creëren over hoe we met onze aarde om moeten gaan, zodat we deze groen kunnen doorgeven aan de volgende generaties. Een spannende stap, maar met een ondernemershart en de juiste mensen om zich heen, geen moment spijt. Iedereen staat te springen om Koos verder te helpen en ‘het groene voorbeeld te geven’. De kans om mee te doen met Dragons’ Den liet ze dan ook zeker niet aan haar voorbij gaan.  

dragons den koala

Pieter Schoen | Nikkie Plessen | Jort Kelder | Shawn Harris | Won Yip | Michel Perridon 

‘Eigenlijk is Liselot de moeder van Koos en ben ik zijn manager’

Zelf is Vicky van der Spoel (33) moeder en werkt als strategisch marketeer voor Coalafied (de organisatie achter Koos de Koala). Met haar fijne expertise op gebied van communicatie en marketing en een breed scala aan netwerk helpt ze Koos neer te zetten als een ware groene influencer. Liselot en Vicky hebben elkaar leren kennen via een gemeenschappelijke vriendin. Liselot was gestart met de onderneming en na een half jaar kwam Vicky erbij om ervoor te zorgen dat alle kids én hun ouders Koos leren kennen, zodat ze samen met hem de wereld nóg mooier kunnen maken.

Vicky van der Spoel (links) & Liselot Jansen

‘Van achter de schermen naar voor de camera’

Bij haar vorige tv-werk stond Liselot op de set als producer en sponsor-coördinator altijd áchter de camera en wist ze tot in de puntjes wat er wel en niet ging gebeuren. Maar in de Dragon’s Den studio sloegen de zenuwen toch toe – vóór de camera is toch wel andere koek! Zeker voor iemand die graag de touwtjes in handen heeft. 

Nog een laatste check in de spiegel en het licht gaat op groen. Liselot en Vicky mogen naar binnen. Drie minuten kregen ze de tijd om een elevator pitch te houden – het boek ‘Koos zoekt een Huis’ kwam ter sprake, Koos & Moos: de online kinderserie, de duurzame producten en de kans om educatie over het klimaat een belangrijke rol te laten spelen. Een flinke uitdaging om Koos in zo’n korttijdsbestek te verwoorden. Want over Koos zijn de dames niet snel uitgepraat – voor Koos en zijn platform geldt: ‘de mogelijkheden met Koos zijn eindeloos – dat is de kracht, maar soms ook een valkuil, we hopen dat iedereen snapt waar Koos voor staat – namelijk dat Koos er is voor kinderen én ouders die willen leren hoe we goed voor onze aarde kunnen zorgen’. 

dragons den

Foto: AD Annemieke van der Togt

‘Dit is de toekomst! We moeten de aarde doorgeven aan volgende generaties’

Na de pitch worden er veel kritische vragen gesteld door de Dragon’s. En terecht; want een investering van € 200.000 is niet niks. ‘Waar we dit geld voor nodig hebben? Om Koos bekend te maken en zijn missie te delen met alle kinderen en ouders in Nederland – samen de aarde weer groen maken’. 

Na de pitch brak het doorslaggevende moment aan. Welke investeerder ziet toekomst in een samenwerking? Pieter Schoen reageerde enthousiast en net als de rest van de investeerders waren ze het erover eens dat dit de toekomst is. Die kan Koos mooi in zijn zak steken! Nikkie Plessen moest nog even worden overgehaald dat het met Koos meer dan alleen om educatie gaat. Shawn Harris vond het een te hooggewaardeerd bedrijf, dus die ging niet mee in zee. Won Yip en Michel Perridon gingen in overleg tot plots het schot van de confettikanon werd losgelaten en de deal werd gesloten met Michel Perridon! 

‘Koos op de kaart’

Aan passie en enthousiasme dus niks te ontbreken, logisch als die schattige, sympathieke koala zo’n groot onderdeel is geworden van je leven. Dat de naam ‘Koos’ niet genoemd mocht worden, bracht de grootste uitdaging met zich mee, maar zo ook bij een ‘rollercoaster’ komt er licht aan het einde van de tunnel en mogen Liselot en Vicky nu met trots van de daken schreeuwen dat het ze is gelukt! 

‘Het beste idee bedenk je niet in je eentje’…

Lees hier het uitgebreide verhaal van founder Liselot Jansen.

Deel dit bericht

Volg Koos

…en ontdek wat jij zelf kan doen met je gezin voor een groene aarde.

Gebruik de #koosdekoala om te laten zien hoe groen jij bezig bent!